NIEUW – Le Pain Quotidien boort 28 miljoen euro door de neus van de familie Laurent Josi

De Brusselse familie Laurent Josi, die fortuin maakte in de verzekeringswereld, boekt een minwaarde van 24 miljoen euro op de participatie die ze aanhield van 18 % in de broodjesgroep Le Pain Quotidien. Die distributieketen verkeerde al enkele jaren in zwaar water en kapseisde in de corona periode. Ultiem werden de franchise ketens van Le Pain Quotidien in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk verkocht en vereffend. In België werd onder impuls van de familie de Spoelberch een afgeslankte doorstart gemaakt van de groep. De Spoelberch investeerde ook al in de de oude keten die nu al haar waarde verloor. Door dat waardverlies ziet de familie Laurent Josi haar vermogen slinken van 131 naar 109 miljoen euro. De familie investeerde ook nog eens 4 miljoen euro bijkomend in de likwidatie van de groep.



PQ Licensing droeg eerder al zijn activa over aan BrunchCo. Die zal nu de nieuwe groep overkoepelen. Die groep omvat de Belgische en Franse winkels in eigen beheer, de bakkerij l’Atelier du Pain, de rechten op het merk en de contracten met de internationale franchisenemers. Le Pain Quotidien ging jarenlang door als een modelbedrijf met grote toekomstkansen. Dat lukte dus niet. De groep werd in 1990 opgericht door de Brusselse chef-kok Alain Coumont en later geleid door Vincent Herbert. Het bedrijf profileerde zich als een duurzame bio-keten onder het motto “Doing well by doing Good”. Maar volgens Herbert, die begin 2018 terugtrad als CEO, werd precies dat principe de voorbije jaren overboord gegooid en werd gekozen voor winst in plaats van principes. Dat ondermijnde volgens hem de spirit en meteen de toekomst van de zaak.