NIEUW – Oosterweel: de politieke ins en outs van de grootste werf in Vlaanderen

Lantis voorzitter Marc Descheemaecker (links) in het gezelschap (vlnr) van de Antwerpse burgemeester Bart De Wever, Lantis bestuurder en Antwerps schepen Koen Kennis en Antwerps havenschepen Annick De Ridder, allen N-VA. (Foto: Belga Images)

De Antwerpse Oosterweelverbinding is het grootste infrastructuurproject dat de voorbije jaren in dit land werd opgestart. Alle grote familiale bouwbedrijven zijn dan ook aanwezig in het project. In haar jaarverslag stelt de bouwheer Lantis, in handen van de Vlaamse regering, dat de Oosterweelverbinding als omvangrijk project in een sterk geïndustrialiseerd landschap vorig jaar werd getroffen door het dossier van PFAS vervuiling bij het Amerikaanse 3M. “Het kan dan ook niet anders of we botsen bij de uitvoering ervan op de erfenissen van ons verleden. De PFAS verontreiniging is niet de eerste erfenis, maar tot op heden wel de grootste, en zal ook niet de laatste zijn.” zo voorspelt Lantis. Het project is momenteel goed voor een vermogen van 1,1 miljard euro. Ook opmerkelijk, de vennootschap nam Manu Claeys op in haar raad van bestuur als vertegenwoordiger van de burgerbewegingen die zich kritisch buigen over het project. Claeys ontving in 2021 12.500 euro vergoeding van Lantis.

In augustus 2021 werd het contract afgesloten voor de realisatie van de kanaaltunnels en de werken om de bestaande ring in het noorden van Antwerpen te vervangen door een verdiepte ring. Dat contract werd toegewezen aan



  1. de Tijdelijke Maatschap Roco, gevormd door Besix, mee in handen van Johan Beerlandt,
  2. Deme Infra en Dredging International van de familie Ackermans,
  3. Jan De Nul van de gelijknamige Aalsterse familie,
  4. de familiale bouwgroep Cordeel uit Temse,
  5. de groep Denys van Johan Van Wassenhove,
  6. het bedrijf Franki Construct en de groep Willemen Infra, beide in handen van de gelijknamige Mechelse familie.

Eerder al werden contracten toegekend aan de aannemers

  1. Artes Group van Robert Hoornaert,
  2. CIT Blaton en
  3. Stadsbader, in handen van de gelijknamige families,
  4. Mobilis en het Nederlandse Boskalis.

2021 werd ook het jaar waarin de PFAS-vervuiling binnen ons projectgebied een groot politiek dossier werd.”, zo zegt Lantis-voorzitter Marc Descheemaeker. “We kwamen in het oog van de storm te staan maar staan nog overeind, recht in onze schoenen. Het zorgt er wel voor dat we het nieuwe jaar met heel wat onzekerheid starten. We blijven weliswaar vooruitkijken en blijven onze hand reiken naar iedereen die meezoekt naar een oplossing. Alleen als je samenwerkt kan je de meest ongelofelijke uitdagingen tot een goed einde brengen.”

Voorzitter Marc Descheemaeker is bij uitstek de vertegenwoordiger van N-VA in het financieel landschap. Zo is hij onder meer bestuurder van de GIMV, van de Vlaamse Participatiemaatschappij, van verzekeraar Ethias, van het Verbond van Ondernemingen Brussel en is hij ondervoorzitter van de Lijn. Daarvoor was hij lange tijd topman van de NMBS, destijds onder de vlag van de Open VLD. In 2014 publiceerde hij zijn boek “Dwarsligger – Achter de schermen van de NMBS”. Daarin geeft hij een inkijk in zijn voormalige rol als CEO van de spoorwegmaatschappij. Hij hekelt de invloed van de vakbonden en van de politiek in het bedrijf. Vooral toenmalig socialistisch kopstuk Johan Vande Lanotte krijgt een veeg uit de pan.

Als voorzitter van Lantis ontvangt hij een maandelijkse vaste vergoeding van 3.300 euro. In de raad van bestuur vinden we naast Manu Claeys onder meer de nu 78-jarige Wivina Demeester terug, lange tijd vaste vertegenwoordiger van de Boerenbond binnen CD&V. Als bestuurder van Lantis ontving ze vorig jaar 19.000 euro. Andere bestuurders zijn onder meer N-VA’er Mark Andries, administrateur-generaal van Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (vergoeding Lantis 17.500 euro), vice-rector van de Universiteit Antwerpen Silvia Lenaert (vergoeding Lantis 14.000 euro) en advocaat Iris Hemelaer (PwC Legal, bij Lantis vergoeding van 15.500 euro). In totaal betaalde Lantis vorig jaar 273.000 euro bestuurdersvergoedingen aan haar voorzitter en 14 bestuurders.