Vorig jaar heeft de familie Delcroix duidelijk geen windeieren gelegd. Hun strategie van de volume aankoop van autobanden bleek bijzonder lonend in een jaar waarin de vraag steeg en het aanbod daalde als gevolg van het (tijdelijk) gebrek aan grondstoffen. Hun bedrijf Deldo Autobanden koopt en verkoopt jaarlijks om en bij 7,5 miljoen autobanden. Dat was vorig jaar goed voor een omzetcijfer van 386 miljoen euro tegenover 333 miljoen het jaar daarvoor. Na 16 miljoen belastingen te hebben betaald steeg de nettowinst van 28 naar 50 miljoen euro. Beide getallen lopen gelijk met de uitgekeerde dividenden voor beide jaren. De voorbije vier jaar keerde Deldo gecumuleerd 193 miljoen euro aan dividenden uit. Die komen terecht bij de familieholding Delcrinvest. Die is dan weer in handen van de 46-jarige Katleen Delcroix en haar twee jaar oudere broer Philip. Hun 77-jarige vader Jos en zijn echtgenote Paula houden nog een klein deel aan van Delcrinvest.
Deldo Autobanden kon zijn voorraad vorig jaar terugdringen van 42 naar 34 miljoen euro. Dat wil al iets zeggen wanneer je weet dat die voorraad goed is voor 1,2 tot 1,5 miljoen autobanden. Wie een autoband online koopt, loopt grote kans dat die band uit het anonieme magazijn van Deldo komt. Van de 386 miljoen euro omzet komt slechts 30 miljoen uit België. Europa is goed voor 226 miljoen euro, de rest van de wereld voor 130 miljoen euro. Die rest van de wereld situeert zich voor een groot deel in China. De helft van de omzet komt uit de handel in premiummerken, zoals Pirelli en Michelin. De andere helft komt van zes budgetmerken die Deldo in China laat produceren en die het wereldwijd verkoopt.
Het gebrek aan grondstoffen zorgt niet alleen voor gestegen prijzen die Deldo kan doorrekenen. Wanneer consumenten langer moeten of willen wachten op een nieuwe wagen moeten ze meer nieuwe banden op hun oude wagen plaatsen. Het kan soms ook eenvoudig zijn. Vader Jos Delcroix droeg zijn bandenimperium al over op zijn beide kinderen via de holding Delcrinvest. Met die laatste holding diversifieert de familie ook. Zo controleert ze de helft van FFP, een Lommelse specialist in het snijden, raspen en verpakken van kazen. Ze bezit daarnaast ook 45 procent in het Ieperse EFK, een producent van vervangingsruiten voor mobilhomes en bussen.