NIEUWKOMERS – Fabrice Brion en Arnaud Stiévenart en hun ‘capteur’ I-Care, goed voor 434 miljoen euro

Fabrice Brion (Foto: RV)

De Waalse ondernemers Fabrice Brion en Arnaud Stiévenart schrijven een opmerkelijk Waals industrieel verhaal, op voorwaarde dat het lukt. Beide vrienden ontwikkelden de I-care ‘capteur’. In essentie gaat het om een klein apparaat dat op industriële machines wordt geplaatst en de trillingen van die machines opvolgt. Op basis van ingevoerde data en artificiële intelligentie worden mogelijke defecten van die machines opgespoord en anticipatief gecorrigeerd. Dat bespaart jaarlijks miljoenen aan onderhoudskosten bij grote industriële bedrijven. Als voorbeeld: een contract met een chemisch bedrijf, goed voor wereldwijd opvolging van 228 machines, is 10 miljoen euro waard. Recent sloot I-Care een contract af met de bier multinational AB Inbev. Het is het grootste contract ooit voor I-care. Beide oprichters controleren 71,3 % van I-Care via hun Minos Management Company. Via inbrengen in natura en herwaarderingen zijn beiden samen goed voor een vermogen van 434 miljoen euro. De ambities zijn daarbij niet klein. I-Care wil de komende jaar 1.000 mensen in dienst nemen, en al even belangrijk, het bedrijf moet op korte termijn naar de beurs. Voor de Waalse politiek is I-Care, verankerd in Bergen, de thuisstad van de Waalse minister-president en PS-kopstuk Elio Di Rupo, een ankerpunt van de herindustrialisering van de regio. I-Care bouwt momenteel een nieuwe fabriek tegenover de hoofdzetel in Bergen. Ze zal 25 miljoen euro kosten en moet in 2024 operationeel zijn. De bedoeling is daar een deel van de productie te robotiseren. Fabrice Brion is nu al kandidaat voor de titel van “Manager van het jaar” in Wallonië. Het Waalse gewest controleert 10 % van het bedrijf en de familie Lippens onderschreef met hun holding Finasucre een converteerbare lening van 20 miljoen euro. De Waalse verankering wordt ook in de namen bevestigd. I-Care wil in een derde financieringsronde 50 miljoen euro ophalen nadat eerder al 40 miljoen werd opgehaald. Dat programma kreeg de naam ‘Eau Rouge’ mee, een verwijzing naar de iconische bocht van het Formule 1 circuit in Spa/Francorchamps. U leest hier het verhaal van Fabrice Brion en Arnaud Stiévenart.