“Ik zeg niet dat ik mijzelf helemaal niets te verwijten heb, men kan altijd een kleinigheid vinden. Ik moet mijzelf niet heiliger voordoen dan de paus, maar ons systeem is in mijn ogen clean. Wij staan recht in onze schoenen.” dat zegt de belaagde ondernemer Roland Jost. De transporteur Jost, één van de grootste van België, wordt onder meer beticht van mensenhandel, sociale dumping en fiscale fraude. In zijn strijd met het gerecht besliste die laatste 240 van de 1.500 vrachtwagens van Jost in beslag te nemen. Jost betaalt nu 7 miljoen euro als borgsom om de wagens terug te kunnen gebruiken.
In 2017 belandde Roland Jost samen met drie partners in de cel. Hij zou er drie maanden blijven, beticht van onder meer mensenhandel met Roemeense chauffeurs. Maar de ondernemer ontkent dat zijn Roemeense filiaal Skiptrans een lege doos is. Er werken 79 mensen, het systeem is legaal en onvermijdelijk voor al wie internationaal transport wil aanbieden, zegt de CEO in een zeldzaam gesprek met de beurskrant L’Echo.
“Met Roemeense chauffeurs werken is een courante praktijk, zegt Jost. Als wij willen werken in internationaal transport, de hoofdmoot van onze activiteiten, dan zijn we genoodzaakt via onderaanneming te werken in Oost-Europa. Anders zijn we 15 procent duurder dan de markt en hebben we straks geen werk meer. Als ik niet met Oost Europese chauffeurs werk, neemt morgen iemand anders mijn werk over.”
De Roemeense chauffeurs worden voor het merendeel ingezet voor internationaal transport, verzekert Jost, die de absurditeit van het systeem benadrukt. “Als je vanuit België 1 kilometer rijdt en de grens met Frankrijk oversteekt, dan is dat al internationaal transport. Maar het parket zegt dat die chauffeurs in België werken. Dat klopt niet en wij hebben alles om dat te bewijzen. Alles is maar een kwestie van interpretatie.”
Enkele weken terug besliste de onderzoeksrechter van Luik, die handelt in samenspraak met het federaal parket, 240 vrachtwagens van de transporteur in beslag te nemen. Met die inbeslagname was het parket al concreet gestart. Nu betaalt Jost 7 miljoen euro borg en kan hij zijn wagens terug gebruiken. Jost zegt te zullen blijven vechten om zijn levenswerk te verdedigen. “Ik zal niet opgeven en ben overtuigd dat we ten gronde ons gelijk zullen halen.”