VASTGOED – Koop nu uw eiland van beton in het Kanaal

Een voormalig legerfort gelegen in het Engelse Kanaal in de buurt van het Isle of Wight is omgebouwd tot een luxe eilandoase. Het fort, één van drie gelijkaardige constructies, wordt te koop aangeboden door het Britse makelaarskantoor Strutt & Parker. Het opmerkelijke complex is meer dan 150 jaar oud en omvat onder meer een wijnkelder, een spa en zelfs een casino. De vraagprijs voor het pand, dat luistert naar de naam Spitbank Fort, is 5,2 miljoen dollar. Zijn grotere broer ‘No Man’s Fort’ kost 5,5 miljoen dollar maar is niet gerenoveerd. ‘Horseands Fort’ kan je al kopen voor 970.000 dollar maar daar is dan ook nog wat werk aan.



Spitbank Fort is één van de drie kunstmatige eilanden die volgens de New York Times in de jaren 1860 en ’70 door het Britse leger in het Kanaal rond het Isle of Wight zijn gebouwd. Het fort was in de eerste plaats een militaire verdedigingspost. Na zijn ontmanteling in het midden van de vorige eeuw kreeg het verschillende functies waaronder een museum, nachtclub en boetiekhotel. (Lees verder onder de fotomontage)

Is dergelijke herbestemming ook mogelijk voor oude olie- en gasplatformen in de Noordzee? Momenteel zijn er ongeveer 1.500 structuren, tussen de Shetlandeilanden in het noorden en het Nauw van Calais in het zuiden, inclusief de hulpinfrastructuur van pijpleidingen, pompstations en opslagtanks. Een volledige ontmanteling is niet enkel heel duur, zo’n 10 procent van de levenskosten, maar de afbraak is ook risicovol. Daarom pleiten sommige experts voor een onvolledige ontmanteling. Volgens hen zijn de oude platformen een ideale schuilplaats voor het vormen van de rif biodiversiteit van de Noordzee. “Olieplatformen worden door vastzittende mariene organismen (zoals mosselen, wormen en diepzeekoralen) gekoloniseerd en met de jaren nemen ze de status aan van een natuurlijk rif”, zegt Filip Volckaert, hoogleraar evolutie en mariene biologie KU Leuven in een column in De Standaard. “Natuurlijk zijn de privé-eigenaars van de platformen in dit scenario maar al te blij een deel van de afbraakkosten door te schuiven naar de maatschappij”. (Lees verder onder de foto)

Het booreiland de Yatzee, ooit nog gebouwd op de Boelwerf in Temse, in 2015 aan land gesleept in Turkije om te worden gesloopt.

Het gebruik van de zee als ruimte voor ontwikkelingen krijgt steeds grotere aandacht. Zo vroeg grootwarenhuisgroep Colruyt onlangs een vergunning voor een zeeboerderij voor de kust van Nieuwpoort, in een zone van ruim 4,5 vierkante km. Begin 2021 hopen ze met het bedrijf 10 tot 12 ton mosselen te oogsten. Maar dat is buiten de politiek gerekend. Vlaams minister van Visserij Hilde Crevits (CD&V) vindt het een interessant project, maar is erg bezorgd over de impact van het project op de lokale gemeenschap. “Ik wil daar positief naar kijken, maar mijn grote zorg zit in de lokale gemeenschap, zowel de vissers als de stad Nieuwpoort. Het kan toch niet dat je zo’n grote ontwikkelingen gaat doen zonder de lokale partners daarbij te betrekken?”, zo luidt het.