Mocht u er nog aan twijfelen dat de economische corona tsunami nog moet komen, dan moet u eens kijken naar de dramatiek van de Europese luchthavens. Volgens de Europese federatie van luchthavens draaien hun leden globaal 350 miljoen euro per week verlies. 200 van die 500 leden dreigen failliet te gaan. De luchthaven van Charleroi, lieveling van de Waalse regering en van Ryanair, verwacht dit jaar 30 miljoen euro verlies te incasseren en zal in het eerste trimester van 2021 in geldnood komen. Om dat te voorkomen, doet de Waalse regering een beroep op Gilles Samyn, decennia lang de rechterhand van wijlen Albert Frère, de Waalse staalmiljardair. Een toenadering tussen de luchthavens van Luik en Charleroi lijkt onvermijdbaar te zijn.
De luchthaven van Charleroi was de voorbije jaren één van de paradepaardjes van de Waalse economie en de Waalse politiek. Goed voor 2.000 rechtstreekse werkplaatsen en 6.000 onrechtstreekse werkplaatsen kon hij 25 % veroveren van het passagiersvervoer in België. Grotendeels ten nadele van Zaventem. Met dank aan Ryanair en vooral met dank aan de gulle Waalse regering die Ryanair en zijn baas Michael O’Leary fors tegemoet kwam. Na corona wordt verwacht dat de low cost carriers à la Ryanair de eerste zullen zijn die heropstarten. De lage kost vluchten binnen Europa zullen wellicht sneller hernemen dan de zakenvluchten en de continentale vluchten.
Maar corona legde meteen ook de zwakheden van Charleroi bloot. “Brussels South”, zoals Charleroi zich opportunistisch noemt, is te afhankelijk van Ryanair. En van de Waalse overheidssteun. De luchthaven is structureel minder winstgevend, bouwde minder reserves op en gaat daar nu de gevolgen van dragen. Om een en ander te anticiperen doet de Waalse liberale minister Jean-Luc Crucke een beroep op Gilles Samyn, een manager gepokt en gemazeld binnen de groep GBL van Albert Frère. Samyn was beschikbaar nadat hij zich binnen GBL samen met Albert Frère operationeel op een lager niveau had teruggetrokken. Hij moet nu de toekomst van Charleroi uittekenen.
De Waalse politiek kijkt uit naar een mogelijke synergie tussen de luchthavens van Charleroi en van Luik. Beide zijn sterk complementair. Operationeel dan toch. Of dat politiek ook lukt moet nog blijken. Voor de Waalse regionale politici is het hemd altijd nader dan de rok. Charleroi is meester in passagiersvervoer, Luik in goederentransport. Over een mogelijke synergie met Zaventem wordt in Namen, op de zetel van de Waalse regering, blijkbaar niet nagedacht. Ook hier blijft het afwachten wat de impact van corona zal zijn op de Belgische politieke structuren.