Euronav verkoopt olietanker aan VN om globale ramp te voorkomen

De FSO Safer zoals die al jaren letterlijk en figuurlijk ligt te rotten voor de kust van Jemen. (Foto: VN)

Het is niet omdat de Antwerpse tankerrederij Euronav gevangen zit in een aandeelhoudersstrijd met de familie Saverys dat er ook niet gewoon “business as usual” mogelijk zou zijn. Alhoewel. Zo gewoon is het ook weer niet. Euronav heeft immers een olietanker verkocht aan de Verenigde Naties. Die tanker zal worden ingezet om olie over te slaan die nu nog in de FSO Safer is opgeslagen, een verouderde tanker die voor de kust van Jemen ligt. Experts waarschuwen al jaren dat de oude tanker uit elkaar kan vallen, kan exploderen of in brand kan vliegen, wat een grote milieuramp in de Rode Zee zou veroorzaken. Ook de maritieme handel zou zwaar worden getroffen.

De FSO Safer dateert uit 1976 en is een van de grootste tankers ooit gebouwd. Al dertig jaar ligt de tanker voor de kust van Jemen, in de haven van Hodeida. Het schip bevat meer dan 1,14 miljoen vaten olie. De structuur is blootgesteld aan vocht en corrosie met weinig of geen onderhoud sinds het begin van de burgeroorlog in Jemen in 2015. Er bestaat een impasse tussen Houthi-groepen en de door Saoedi-Arabië gesteunde regering over haar eigendom en verantwoordelijkheid. Inert gas op het schip dat normaal gesproken een explosie verhindert, is verdwenen, waardoor het risico loopt te exploderen en een milieuramp te veroorzaken.



Een massale lekkage zou rampzalig zijn, waarbij de havens van Hudaydah en As-Salif wekenlang zouden worden gesloten en de voedselhulp waarvan de helft van de bevolking van het land afhankelijk is, zou worden verstoord. Een lekkage zou ook de visserij stilleggen waarvan 1,7 miljoen mensen afhankelijk zijn en zou de wereldhandel via de Rode Zee en het Suezkanaal kunnen verstoren. De potentiële kosten van schade worden geschat op 20 miljard dollar.

Op 5 maart 2022 ondertekende Mohammed al-Houthi een overeenkomst met de Verenigde Naties om de olie die zich nog in de rottende tanker bevindt in een ander schip te pompen om een mogelijke natuurramp te voorkomen. Een conferentie die op 10 mei 2022 in Nederland werd gehouden, bracht minder dan 40 miljoen dollar op voor de 80 miljoen kosten van het overbrengen van de olie naar het tijdelijk opslagschip dat Euronav gaat aanleveren. In september 2022 verklaarden de VN dat ze voldoende geld hadden ingezameld om de eerste fase van de operatie uit te voeren, en kijken ze uit naar landen om de toegezegde middelen te verstrekken. Nu werd bekend dat het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties de Safer heeft gekocht, samen met de Euronav-tanker die in China wordt omgebouwd om de eerste fase van de operatie te beginnen. De operatie kost naar schatting 129 miljoen dollar, waarvan 75 miljoen dollar is ontvangen en nog eens 20 miljoen dollar is toegezegd.

Euronav levert de VN een geschikte tanker, klinkt het bij de rederij. Die zal eerst het nodige onderhoud krijgen en zal aangepast worden voor zijn specifieke taak, om vervolgens uit te varen richting Jemen. De tanker moet begin mei bij de FSO Safer aankomen om de olie over te pompen. De door de VN aangekochte tanker zal daarna ter plaatse blijven. Euronav zal helpen de tanker te beheren, ook na het overpompen van de olie, en dat voor ‘verscheidene maanden’. ‘Het volledige team van Euronav is ontzettend blij om te mogen helpen aan dit project, en zal zijn uiterste best doen om een mogelijke natuurramp te helpen voorkomen’, meldt Euronav in een persbericht.