Familie Boas slikt bittere pil van 230 miljoen euro – Amerikaanse overname terug in vraag gesteld

Christian Boas, links, in betere tijden, begin 2018, bij de ondertekening van de overeenkomst waarbij Asco toeleverancier wordt van de F-35, het gevechtsvliegtuig van het Amerikaanse Lockheed Martin.

Het was groot nieuws in de lente van 2018: “Familie Boas verkoopt Asco voor 543 miljoen euro cash aan Amerikanen”. De Brusselse producent van vliegtuigonderdelen had een aantal sterke jaren achter de rug en kon een genereuze deal afsluiten met het Amerikaanse luchtvaartbedrijf Spirit-Aerosystems. Die waren in eerste instantie bereid 650 miljoen dollar op tafel te leggen voor Asco, het high tech bedrijf van de familie Boas. In eerste instantie, zo blijkt nu dus. In mei vorig jaar heronderhandelde Spirit de overnameprijs van 650 naar 604 miljoen dollar. In oktober zakte de prijs volgens een onopgemerkt gebleven persbericht verder tot 420 miljoen dollar, of omgerekend 370 miljoen euro. Daardoor incasseert de familie Boas 230 miljoen dollar of 35 procent minder dan een jaar eerder aangekondigd. En nu zorgt corona voor een ineengestort orderboek en een onzekere toekomst voor het bedrijf. De hele overname zelf moet blijkbaar dit najaar nog definitief worden bezegeld.

Het is de Tijd die het Asco-dossier terug onder de aandacht brengt en het onopgemerkt persbericht van onder het stof haalt. Voor die forse prijsdaling zijn er twee directe aanleidingen. De belangrijkste reden is de cyberaanval waardoor Asco vorig jaar werd getroffen. Hackers legden toen de fabriek weken lang stil. Dat koste het bedrijf 15 miljoen euro, grotendeels voor consultancykosten. In 2020 zal die factuur nog eens 5 miljoen euro aandikken. Ook de verslechterde marktsituatie vorig jaar haalde de overnameprijs naar beneden. Terwijl Asco in 2016 een omzet van bijna 400 miljoen euro draaide, was dat vorig jaar onder 300 miljoen gedaald. ‘Airbus heeft de productie van de A380 stopgezet en we zagen een dalende trend bij de A350 en de A330’, zegt Christian Boas in de krant Daarnaast kwam de productie van de Boeing 737 MAX tot stilstand na twee dodelijke vliegtuigcrashes.



Intussen gooide de coronacrisis roet in het eten. Bij Asco staat nog altijd 30 procent van het personeel op tijdelijke werkloosheid. Voor de toekomst blijft het koffiedik kijken. ‘Wij krijgen weinig informatie van onze klanten’, zegt Boas. Ook de nieuwe eigenaar Spirit Aero-Systems incasseert corona klappen. Het bedrijf verminderde zijn productie fors en kondigde in mei het ontslag van 1.450 werknemers aan. Op de beurs verloor het aandeel sinds het begin van de coronacrisis twee derde van zijn waarde. Het blijft dan ook afwachten of de Belgisch-Amerikaanse deal meer dan twee jaar na de aankondiging überhaupt nog doorgaat, aldus de krant. Volgens Christian Boas zijn de onderhandelingen ‘bijna rond’. De deadline voor de deal is opnieuw uitgesteld naar 1 oktober 2020. Als Asco en Spirit dan geen ultiem akkoord bereiken, valt de verkoop automatisch in het water. Het vermogen van de familie Boas valt alvast terug van 543 naar 313 miljoen euro. Ze zakt van de 50ste naar de 71 ste plaats op de ranglijst.