Familie de Spoelberch stapt in kapitaal van “out of the box” chocolademaker Tony’s Chocolonely

Verlinvest, de investeringsmaatschappij van de tweede rijkste Belgische familie de Spoelberch, grootaandeelhouder van bierbrouwer AB-InBev, heeft samen met het bedrijf JamJar een minderheidsaandeel van 33 % genomen in het Nederlandse chocoladebedrijf Tony’s Chocolonely. Dat heeft het bedrijf zelf bekend gemaakt, echter zonder financiële details te noemen. Begin februari werden de gesprekken met de Spoelberch al bekend gemaakt. Het ziet er naar uit dat die niet overdreven veel heeft betaald voor haar participatie. Door een opmerkelijke winstval kon Tony’s Chocolonely immers niet meer terugvallen op de klassieke bankkredieten. Het bedrijf is voor meerdere redenen opmerkelijk.



Tony’s Chocolonely haalde vorig boekjaar op een omzet van 70 miljoen euro een netto winst van amper 2.000 euro. Daarmee voldeed het niet meer aan alle voorwaarden die de huisbankier Rabobank stelde voor de kredietverlening. Daarvoor had Tony’s Chocolonely namelijk een bedrijfsresultaat van 2,75 miljoen euro moeten boeken. Dat resultaat bedroeg uiteindelijk 1,4 miljoen euro. Het bedrijf presenteerde die resultaten in november vorig jaar tijdens een groot chocoladefeest. Deelnemers aan dat feest betaalden daarvoor 14 euro. Tony’s werd vijftien jaar geleden opgericht door journalisten van het tv- programma ‘Keuringsdienst van Waarde’. Het wilde misstanden in de chocolade-industrie aan de kaak te stellen en investeert in contacten met cacaoboeren, consumenten retailbedrijven, andere chocoladeondernemingen en overheden om betalingen en werkomstandigheden te verbeteren. ‘Chocolade slaaf vrij maken’ luidt de baseline van het bedrijf. 

Verlinvest zegt in Tony’s Chocolonely een vernieuwer en leider in ethisch ondernemen te zien. De verse middelen moeten bijdragen tot een grotere export van de chocolade, onder meer naar Duitsland. Co-investeerder JamJar is het investeringsfonds van de oprichters van het smoothiemerk Innocent. ‘Chief Chocolate Officer’ Henk Jan Beltman wilde al langer een partner aantrekken. Toen hij begin vorig jaar dacht aan een overname door een multinational zoals Nestlé, Mars of Mondelez, kwam daar veel kritiek op. Beltman zou immers op die manier de ethische waarden van Tony’s Chocolonely overdragen aan multinationals.

Een deel van het geld dat de twee nieuwe investeerders aanbrengen, zal gebruikt worden om het ‘Tony’s Chocolonely’s Chocolate Circus’ te ontwikkelen. Dat is het prestigeproject van Beltman die in de fabriek ook een bezoekerscentrum en achtbaan wil installeren, de beroemde Willy Wonka-fabriek uit Sjakie en de Chocoladefabriek van Roald Dahl achterna. Jaarlijks wil het bedrijf daar 500.000 chocoladefans ontvangen. In eigen land ontwikkelt ook Eddy Van Belle, eigenaar van de bakkerijspecialist Puratos, een keten van chocolademusea onder de titel ‘Choco Story‘.