De Antwerpse havenondernemer Marc Saverys, bekend van zijn rederij CMB, heeft zijn belang in de olierederij Euronav afgebouwd. In totaal verkocht Saverys iets meer dan 5 miljoen Euronav-aandelen. Zijn participatie daalt daarmee met 2,5 % tot 5 %. Ook zijn collega Christian Cigrang zet een stap terug hij bouwt zijn participatie in Euronav af van 8,4 naar minder dan 5 %. Euronav is opmerkelijk genoeg één van de weinige winnaars van de coronacrisis. 25 van de 75 olietankers van het bedrijf worden nu al gebruikt als drijvende opslagplaats voor ruwe olie. Er is te veel olie op de markt en Euronav wordt daar rijker van.
Euronav is een van de zeldzame winnaars van de buitengewone omstandigheden die momenteel heersen op de wereldwijde oliemarkt. In 2015 legde Euronav een miljard dollar op tafel om vijftien supertankers van het Deense Maersk te kopen. In 2018 volgde de overname van de Amerikaanse rederij Gener8, via een aandelenruil, nog eens goed voor 29 relatief jonge olietankers. Daarmee werd Euronav met 75 schepen in één klap de grootste onafhankelijke olietankerrederij ter wereld.
De oliemarkt zit met een dubbel probleem. Nadat Saudi-Arabië en Rusland, twee van de drie grootste olieproducenten, niet tot een akkoord over productiebeperking konden komen, stroomt de olie bij wijze van spreken over de straten. Terwijl de oliepompen op volle toeren draaien, valt de vraag naar olie door de coronacrisis dramatisch terug. Door dat alles is er een belangrijk tekort aan opslagcapaciteit. Van de 75 Euronav-tankers zijn er al 25 omgevormd tot drijvende opslagtanks. De traders gokken erop dat ze de olie later dit jaar tegen hogere prijzen weer van de hand kunnen doen. Traders hebben er 150.000 tot 200.000 dollar per dag voor over om een dergelijke tanker te huren. Het normale tarief daarvoor is 20.000 tot 50.000 dollar.