#Metoo dossier duwt Jan Fabre in de verliescijfers

Jan Fabre, links van het standbeeld dat hij maakte van koning Boudewijn en dat te zien is op de dijk van Oostende. Naast hem koningin Paola die bekend staat als een bewonderaar van de kunstenaar die ook een stuk plafond in het koninklijk paleis in Brussel bekleedde met kevers. (Foto: Belga Images)

Het Antwerpse arbeidsauditoraat heeft beslist om kunstenaar en theatermaker Jan Fabre te dagvaarden voor de correctionele rechtbank in de zaak rond zijn dansgezelschap Troubleyn. Fabre wordt geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk ten aanzien van twaalf werknemers ten laste gelegd, maar ook aanranding van de eerbaarheid van een persoon. Het dossier tegen Fabre dateert al van 2018 wanneer verschillende dansers en werknemers van het gezelschap Troubleyn een open brief publiceerden met beschuldigingen aan het adres van de kunstenaar. De jongste balans van zijn kunstenaarsvennootschap Angelos leert dat Fabre het voorbije boekjaar, per eind juni 2020, een verlies heeft geïncasseerd van bijna een half miljoen euro. Dergelijk verliescijfer is nieuw voor Angelos en komt in de nasleep van het huidige dossier.

De toekomst zal uitwijzen op welke manier Fabre zal worden herinnerd.” zo schreven we in januari dit jaar wanneer we het nieuws brachten dat Fabre een nieuwe kunst-stichting had opgericht om zijn nalatenschap te beheren. Die toekomst ziet er opnieuw een stukje minder rooskleurig uit. Met de correctionele strafzaak dreigen heel wat details over Fabre’s gedrag op straat te belanden. De bewuste brief waarmee het dossier van start ging, maakt gewag van scheldpartijen, het tot tranen toe vernederen van dansers omwille van hun gewicht en denigrerende uitspraken als: “Je bent mooi, maar je hebt geen verstand, zoals een kip zonder kop.” Acht vrouwen vertellen in de brief ook over Fabres ‘zijproject’: een pornografisch getinte fotocollectie waarvoor hij zijn dansers zou gevraagd hebben om tegen al dan niet forse betaling te poseren. Telkens ging hij na afloop van zo’n shoot over tot seksuele avances, aldus de briefschrijvers.



Het arbeidsauditoraat opende in eerste instantie een onderzoek naar het gezelschap Troubleyn. Nu werd dus beslist om het dossier van Jan Fabre zelf voor de correctionele rechtbank te brengen. De zaak wordt ingeleid op 21 september, maar wanneer ze effectief zal worden behandeld is nog niet bekend. Kort na het verschijnen van de open brief reageerde de kunstenaar in een mededeling. “Ik weet van mezelf dat ik direct kan overkomen als regisseur”, zei hij toen . “Het is nooit mijn bedoeling geweest om mensen psychologisch of seksueel te intimideren of te kwetsen. Dames die beweren dat ik een grens overschreden heb, roep ik op om beroep te doen op de beschikbare procedures. Ik zal mijn volledige medewerking verlenen.” (Lees verder onder de foto)

Een beeld van de reactie die Fabre publiceerde in 2018 op de open brief waarin hij werd beschuldigd van seksueel overschrijdend gedrag. (Foto: Belga Image)

In januari dit jaar richtte Fabre de “Foundation Jan Fabre” op. Het gaat om een private stichting die tot doel heeft het oeuvre van de nu 62-jarige kunstenaar op lange termijn te laten voortbestaan. Opvallend daarbij is dat de stichting is gevestigd in het Oost-Vlaamse Brakel, net als het adres van Fabre zelf trouwens, in het zogenaamde Mullenskasteel. Fabre kocht het luxe landhuis omstreeks 2015 en liet het volledig renoveren. Binnen Angelos bouwde Fabre een vermogen op van 2,5 miljoen euro. Eerder al keerde hij 1,5 miljoen euro dividenden uit.