De vloerbedekkingsspecialist Beaulieu International Group (BIG), in handen van de familie De Clerck, heeft 26 miljoen euro verlies weg geboekt bij haar dochter BerryAlloc, het vroegere Berry Floor met zetel in Menen. Daarna werd er 50 miljoen euro vers kapitaal in het bedrijf gepompt waardoor het kapitaal terug op 60 miljoen euro komt. BellyAlloc staat voor een omzet van 156 miljoen euro en produceert harde vloerbedekking in vinyl, parket en laminaat. De voorbije twee jaar boekte het bedrijf telkens 13 miljoen euro verlies. Binnen de hele groep Beaulieu die goed is voor een omzet van 2,5 miljard euro, is BerryAlloc maar een klein onderdeel. BIG maakte over 2021 een winst van 274 miljoen euro. Daarbij werd een uitzonderlijk dividend uitgekeerd van 400 miljoen euro aan de familie De Clerck.
Eind vorig jaar maakte BIG bekend dat het zijn Belgische tapijtactiviteiten in Wielsbeke gaat stopzetten. De dalende verkoop van tapijt in Europa en de hoge energie- en grondstoffenprijzen doen de fabriek in Wielsbeke de das om. Consumenten kiezen almaar meer voor hardere vloerbekleding zoals vinyl en laminaat. BerryAlloc is precies actief in die laatste sector. Er werken om en bij 200 mensen bij het bedrijf. Tapijt is goed voor 6,5 procent van de 2,5 miljard euro omzet van de groep. Bijna twee derde daarvan gaat niet om vloerbekleding, maar wel om chemische grondstoffen, zoals polypropyleenkorrels. Die gebruikt Beaulieu voor de productie van zijn eigen vloerbekleding, maar levert het voor het grootste deel aan derden voor productie van onder meer plastic verpakkingen.
Beaulieu International Group terugkijken op een uitzonderlijk sterk 2021. De omzet steeg van 1,7 naar 2,5 miljard euro, het operationeel resultaat groeide van 255 naar 400 miljoen euro. Het netto resultaat ging maal drie van 87 naar 274 miljoen euro. De omzetgroei wordt voor 30% verklaard door de hogere grondstofprijzen en hogere marges in de afdeling polymeren, de basisgrondstof voor vloerbedekking die wordt geraffineerd uit aardolie. Met name in Europa was er een explosieve vraag die niet kon worden gevolgd door het aanbod. Dat leidde tot hogere prijzen en niet eerder geziene winstmarges. De twee andere activiteiten, vezelproductie en vloerbedekking, kenden een mindere groei maar ook daar werden hogere winsten gerealiseerd.