NIEUW – Christian Van Thillo verdubbelt zijn dividend tot 80 miljoen euro

Christian Van Thillo (Foto: Belga Images)

De media ondernemer Christian Van Thillo heeft het dividend dat zijn vennootschap DPG Media Group uitkeert, opgetrokken van 40 miljoen euro over 2020 tot 80 miljoen euro vorig jaar. 2021 was voor zijn mediabedrijf dan ook een jaar met een recordwinst van 221 miljoen euro. In 2015 verdubbelde Van Thillo zijn dividend al van 20 naar 40 miljoen euro. Nu volgt dus een nieuwe verdubbeling. Over 2019 werd wel geen dividend uitgekeerd als gevolg van corona. Gecumuleerd bedroegen de uitgekeerde bruto dividenden voor de familie Van Thillo de voorbije 10 jaar 355 miljoen euro.

DPG Media is in België bekend als eigenaar van onder meer HLN.be, Het Laatste Nieuws, VTM, Q en Dag Allemaal. In Nederland controleert DPG onder meer de Volkskrant, Het Parool en Trouw. Het bedrijf boekte in 2021 een omzet van 1,89 miljard euro, 7 procent meer dan in het eerste coronajaar 2020. De nettowinst eindigde op 221 miljoen euro, een stijging van bijna 30 % en dat na betaling van 87 miljoen euro belastingen. De Antwerpse mediagroep haalt meer dan de helft van haar omzet in Nederland: 1,14 miljard euro. In België is dat 764 miljoen en in Denemarken 110 miljoen euro. Voor radio en televisie was 2021 een absoluut topjaar, zo zegt het bedrijf. De advertentiemarkten herstelden zich ‘meer dan volledig’ na de terugval van 2020. De streamingplatformen VTM GO en Streamz tellen 1,2 miljoen gebruikers per maand volgens DPG. Hoeveel betalende klanten Streamz heeft, zegt het bedrijf niet. Streamz is de Netflix-concurrent die DPG samen met Telenet uitbouwde.



DPG Media sloot verder een akkoord met de Duits-Luxemburgse groep RTL over de overname van RTL België, samen met de uitgever van Le Soir, Groupe Rossel, in handen van de familie Hurbain. Daarmee zet het een belangrijke stap in Franstalig België. Met zijn nieuwsmedia bereikt DPG Media gecumuleerd dagelijks ruim 14 miljoen consumenten. Het aantal abonnees groeide naar 1,8 miljoen (+5%). Dat is te danken aan een groei met 15 procent van het aantal digitale abonnees tot ruim 800.000. In 2022 zullen die groeicijfers wellicht niet herhaald worden. Remmen op de groei zijn de gestegen grondstoffenprijzen, hoge inflatie en schaarste aan personeel.