NIEUW – Deal met familie Baert waardeert Mediahuis op 1,1 miljard euro (en de gevolgen daarvan)

(Foto: Belga Images)

De Limburgse familie Baert, de vroegere eigenaars van de krant Het Belang van Limburg, verkochten vorig jaar 2 % aandelen van de mediagroep Mediahuis, de uitgever van onder meer Het Nieuwsblad en De Standaard. Dat leverde de holding Concentra van de familie Baert 22,3 miljoen euro op. Waarna Concentra een dividend uitkeerde van 16 miljoen euro. De volledige groep Mediahuis wordt daarbij gewaardeerd op 1,1 miljard euro of net zoveel als de omzet van het bedrijf in 2021. Daarmee sluiten de aandeelhouders van Mediahuis aan bij de klassieke stelling dat de waarde van een mediagroep gelijk is aan de omzet van het bedrijf. Dat geeft meteen een impact op het vermogen van die aandeelhouders in onze ranglijst. Op kop blijft Christian Van Thillo die zijn vermogen nu ziet stijgen tot 1,83 miljard euro, goed voor een 18de plaats in onze ranglijst. De familie Baert ziet haar vermogen met een participatie van 30 % van Mediahuis oplopen tot 361 miljoen euro. Thomas Leysen, de referentie aandeelhouder van Mediahuis, ziet zijn vermogen stijgen tot 155 miljoen euro waarvan het aandeel in Mediahuis goed is voor 115 miljoen euro.



Vroeger, toen kranten nog gedrukt werden, verkocht werden in kiosken en vol advertenties stonden, werd de waardering van een mediabedrijf gelijk gesteld aan één keer de omzet. Die omzet bestond dan uit verkoop van kranten plus opbrengst uit advertenties. Nu knallen de champagnekurken en is het bijna feest wanneer een krant nog een paginagrootte advertentie kan plaatsen in de gedrukte editie. De concrete oplagecijfers van gedrukte exemplaren worden trouwens goed geheim gehouden. Wellicht zouden die cijfers velen aan het schrikken brengen. Advertenties zijn nu verschoven naar de websites van de mediabedrijven. Die staan bol van advertenties, Google Ads, pop ups en noem maar op. Mediabedrijven kopen intussen ook websites over die puur diensten verstrekken en buiten de klassieke media vallen. Eindresultaat is dat de waardering van mediabedrijven die omschakeling naar digitale producten heeft overleefd. De waardering van grote mediagroepen loopt nog steeds gelijk met hun omzet, zo blijkt nu uit de inkoop van aandelen die Mediahuis realiseerde en waarbij onder meer de familie Baert verkopende partij is. Die vroegere eigenaars van Het Belang van Limburg controleren nu nog 30 % van Mediahuis. Die participatie weegt dus 300 miljoen euro.

Toegepast op het mediabedrijf DPG van Christian Van Thillo ziet die zijn vermogen stijgen tot 1,83 miljard euro. De belangrijkste tegenhanger van Van Thillo in de Benelux is Thomas Leysen, voorzitter van Mediahuis en referentie aandeelhouder van de uitgever van onder meer Het Nieuwsblad. Maar Leysen controleert Mediahuis via een getrapte structuur. Zijn holding Tradicor controleert 51 % van Mediacore die op zijn beurt 42 % controleert van 50 % van Mediahuis. Dat levert Leysen concreet iets meer dan 10 % op van Mediahuis, goed voor 115 miljoen euro. Een ander verhaal tenslotte is de familie De Nolf, de eigenaar van onder meer Knack, Kanaal Z, de Krant van West-Vlaanderen en 50 % van de krant De Tijd. Hun familiaal bedrijf Roularta is beursgenoteerd. De familiale controle van 71 % daarvan is momenteel op de beurs 147 miljoen euro waard.