NIEUW – ‘Groene rederij’ CMB Tech trekt kapitaal fors op (en vormt lakmoestest voor Alexander Saverys)

Alexander Saverys (Foto: Belga Images)

De rederij CMB Tech heeft haar kapitaal via inbreng in nature opgetrokken met 137 miljoen euro om het te brengen van 226 naar 364 miljoen euro. CMB Tech heeft de ambitie om uit te groeien tot een wereldleider inzake zware tankers die varen op waterstof. De rederij is in handen van de familie Marc Saverys en moet op termijn fusioneren met de beursgenoteerde rederij Euronav. De huidige kapitaalverhoging, die dateert van een maand terug, vormt wellicht de eerste stap in een serie van belangrijke kapitaalbewegingen. De voorbije weken vonden drie transacties plaats rond de Antwerpse rederij: de familie Saverys kocht de Noorse reder John Fredriksen weg uit Euronav, ze verkocht 24 zware tankers aan de rederij Frontline van Fredriksen en Euronav kocht het groene energiebedrijf CMB.Tech over van de familie Saverys voor 1,15 miljard dollar. Deze drie deals waren samen goed voor 4,2 miljard dollar en behoren daarmee tot de top tien van de grootste financiële operaties in België in 2023. Euronav wordt nu na een lange overnamestrijd geleid door Alexander Saverys, de oudste zoon van Marc Saverys. Hij hoopt dat de aandeelhouders van de rederij vertrouwen hebben in zijn toekomstige groene ambities.



Twee jaar terug waardeerde Alexander Saverys CMB Tech op ongeveer 750 miljoen dollar. Deze waardering werd gemaakt bij een eerste (mislukte) poging deed om CMB Tech aan Euronav te verkopen. Het managementcomité van Euronav, op dat moment geleid door CEO Hugo De Stoop, was niet van plan om uit de traditionele olietransportsector te stappen, omdat het geloofde dat deze nog een mooie toekomst voor zich had. De Euronav-saga ging daarmee definitief van start. Enkele maanden later sloot de rijke Noorse reder John Fredriksen een fusieovereenkomst tussen zijn Frontline-groep en Euronav, waarvan hij op dat moment al aandeelhouder was met 25 %. Later kocht de familie Marc Saverys een belang in Euronav dat even groot was als dat van Fredriksen.

Na maandenlange onderhandelingen bereikten de twee partijen in oktober vorig jaar een akkoord waarbij Euronav 24 VLCC megatankers verkocht aan Frontline voor 2,35 miljard dollar. Tegelijkertijd kocht CMB de participatie van John Fredriksen in Euronav uit, waardoor haar participatie tot 49% steeg. Hierdoor moest CMB een bod uitbrengen op de resterende aandelen Euronav tegen dezelfde prijs van 18,43 dollar. Dit bod moet volgende maand officieel worden gelanceerd. Alexander Saverys heeft echter in verschillende interviews duidelijk gemaakt dat hij hoopt dat aandeelhouders in zijn strategie zullen geloven en daarom hun aandelen niet zullen aanbieden. Die strategie bestaat er in een rederij uit te bouwen die is gebaseerd op waterstof als energie in plaats van te werken met zware vervuilende fuel.

Nu ze de controle over Euronav hebben overgenomen, hebben de Saverys de raad van bestuur, die nu wordt voorgezeten door Marc Saverys, volledig omgegooid. Drie ‘onafhankelijke’ bestuurders, waaronder Julie De Nul, de dochter van Vlaams baggeraar-ondernemer Jan De Nul, zijn benoemd in de raad van bestuur. Het zijn deze drie onafhankelijke bestuurders die officieel belast zijn met de overname van CMB Tech. De onafhankelijke bestuurders stelden vermogensbankier Degroof Petercam aan als onafhankelijk financieel expert om een “fairness opinion” te geven over de waardering. De prijs van 1,15 miljard dollar komt overeen met een derde van de marktkapitalisatie van Euronav. In maart dit jaar moet blijken hoeveel aandeelhouders vertrouwen hebben in Alexander Saverys en aan boord blijven van Euronav.