De Franse beursgenoteerde textiel- en distributiegroep Damartex heeft het kapitaal van zijn Belgische dochter Xandres opgetrokken met 3 miljoen euro tot 8,1 miljoen euro om daarna 6,8 miljoen euro verlies weg te boeken. Xandres exploiteert in België onder meer 15 eigen kledingwinkels. Het boekjaar dat afsloot op 30 juni 2020 toont een omzet van 18 miljoen euro tegenover 22 miljoen het boekjaar daarvoor. Covid 19 zorgde voor een waardevermindering op de voorraad kledij van 2,5 miljoen euro. Het boekjaar eindigde op een verlies van 5,8 miljoen euro. Corona kwam voor Xandres dubbel ongelukkig. Het bedrijf werkte immers ook de afwerking en verzending af van de 70.000 nieuwe kledingstukken van de uniformen van 4.400 personeelsleden van de NMBS.
Xandres werd eind 2016 verkocht door haar toenmalige eigenares Isabelle Santens aan de Franse groep Damartex. In januari 2020 verhoogde Damartex het kapitaal van Xandres met 3 miljoen euro, vers geld bedoeld om de expansie van de groep te ondersteunen. Maar dat geld werd onmiddellijk opgegeten door corona. Meer zelfs, om te overleven moest Damartex opnieuw 3 miljoen euro kapitaal aanbrengen.
Xandres heeft vijftien eigen winkels in België en een in Nederland. Enkele jaren terug haalde de afdeling Xandres Corporate het order binnen voor de productie van nieuwe uniformen voor de personeelsleden van de Belgische spoorwegen. De laatste jaren maakte Xandres Corporate uniformen voor de onthaalmedewerkers van de stad Gent, AZ Maria Middelares en de verkoopploeg van Neuhaus. Ook de rode hostessenpakjes van Brussels Airlines zijn door de ontwerpers van Xandres bedacht. In oktober 2020 werden alle nieuwe uniformen voor de NMBS geleverd, goed voor een extra omzet van 2 miljoen euro. Deze levering kadert in een opdracht die vier jaar loopt en twee keer hernieuwbaar is. Begin dit jaar werden de eerste bijbestellingen geleverd.
Damartex is nog altijd meest gekend voor zijn ondergoed merk Damart. In Frankrijk exploiteert de groep 150 eigen winkels. De groep werkt aan de modernisering van haar merk en haar bedrijf, goed voor een investering van 15 miljoen euro. De online verkoop is nu goed voor 15 %. Binnen vijf jaar moet dat aandeel verdubbelen tot 30 %.