VOETBALGELD – Hoe het nuchtere rekenwerk van Bart Verhaeghe goed is voor 70 miljoen euro op zijn bankrekening

Bart Verhaeghe (Foto: Belga Image)

We schreven het op 3 maart: “Beursgang Club Brugge kan Bart Verhaeghe 70 miljoen euro cash opbrengen”. We gingen daarbij uit van een eigen waardering van Club Brugge van 200 miljoen euro. Maar meteen leken alle duivels losgeslagen. Met op kop de Tijd die schreef dat Club Brugge ‘volgens bankiers’ minstens 400 miljoen euro waard was. Nu blijkt dat Brugge naar de beurs komt met waardering van 200 tot 250 miljoen euro. Het is iets vreemds met voetbalgeld. Brugge-voorzitter en projectontwikkelaar Bart Verhaeghe blijft er boekhoudkundig koel en berekend onder. Gazet van Antwerpen fileert hoe Verhaeghe in 2009 14 miljoen euro betaalde aan de vzw Club Brugge Foundation om de club over te nemen, onmiddellijk daarna die 14 miljoen vanuit de vzw terug leende aan de NV Club Brugge. Verhaeghe bracht zijn Club-aandelen ondertussen onder in de holding Grizzly Sports. Die kocht, als kers op de taart, in 2019 de 6 % aandelen die de vzw nog aanhield in de NV Club Brugge over voor een bedrag van 0,9 miljoen euro. Bij de beursgang zijn die 6 % nu minstens 12 miljoen euro waard.

De eerste beursdag van Club Brugge is voorzien op 26 maart. Op basis van de gepubliceerde prijsvork zal de operatie aan de aandeelhoudersgroep binnen Grizzly Sports rond voorzitter Bart Verhaeghe (72%) met CEO Vincent Mannaert (18 %) en de koekjesmiljardair Jan Boone (4%) tussen 57 miljoen en 105 miljoen opbrengen. Er worden zoals verwacht geen nieuwe aandelen verkocht bij de beursgang. Afhankelijk van de vraag naar aandelen zullen Bart Verhaeghe en zijn partners minimaal 30 procent en maximaal 40 procent van de Club-aandelen verkopen. Hun gezamenlijk belang in de club zal dalen van 94,34 naar 53,6 tot 66 procent. 10 procent van de aangeboden aandelen zal verkocht worden aan particuliere beleggers. Supporters van Club Brugge dus. Die zullen alvast geen dividend ontvangen want Verhaeghe is niet van plan in de toekomst winst uit te keren.



In de Tijd legt Verhaeghe vandaag uit waarom Club Brugge zo’n mooi bedrijf is. “We willen als een normaal bedrijf gezien worden. We zijn marktleider in een kleiner Europees voetballand, waardoor we een unieke positie innemen.” aldus de voorzitter van Club Brugge die meteen ook de kernwaarden van zijn bedrijf meegeeft: “Hoeveel bedrijven zouden niet jaloers zijn dat alle zitjes in hun zaal lang op voorhand uitverkocht zijn? Dat ze hun content lokaal kunnen creëren. Dat ze de acteurs zelf tot sterren kunnen kweken. En dat mediabedrijven betalen om te komen kijken.”

Bart Verhaeghe: “De transfermarkt is een watervalsysteem dat solidariteit creëert tussen arm en rijk.”

Centraal in voetbalgeld staat de transfer van spelers, door de vroegere CEO van Anderlecht Karel Van Eetvelt ooit mensenhandel genoemd. Bart Verhaeghe denkt daar anders over. “We zijn geen eindafnemer in de transfermarkt, aldus Verhaeghe. Wij verdienen geld omdat we duurder verkopen dan kopen. Ploegen aan de top van de internationale voetbalpiramide zijn meestal eindafnemer op de transfermarkt – zij maken daar dus geen winst – en zitten met stevige kosten door hoge lonen. Dat compenseren ze door commercialisering van hun mondiale merknaam. Maar de eindbalans is voor hen vaak verlieslatend. Ons model is winstgevend.” Waarop hij enigszins voluntaristisch besluit: “De transfermarkt is een watervalsysteem dat solidariteit creëert tussen arm en rijk. Wij nemen ons stukje van die steeds groeiende markt omdat we goed gewapend zijn voor de war on talent tussen de grootste clubs.” Geef toe, il faut le faire !