Voorwaardelijke gevangenisstraf voor Roland Jost nu definitief bevestigd

Roland Jost (Foto: RV)

De Waalse transportondernemer Roland Jost is veroordeeld tot 18 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf en een boete van 4,8 miljoen euro, waarvan 200.000 euro effectief. Als Jost binnen drie jaar zou recidiveren, moet hij 4,6 miljoen euro betalen. Dat alles is vervat in een nieuwe schikking tussen het federaal parket en vervoerder Roland Jost. Die tweede schikking is nu gehomologeerd. Het eerste akkoord, dat voorzag in een gevangenisstraf van drie jaar met uitstel, was door een eerste rechter verworpen omdat er geen boete werd vastgelegd. Jost wordt veroordeeld voor sociale dumping van vrachtwagenchauffeurs. In januari 2022 betaalde Jost al 27 miljoen euro aan de sociale zekerheid van de Belgische staat en 3 miljoen euro aan justitie. De meest recente cijfers leren dat zijn bedrijf in 2021 een groepsomzet haalde van 390 miljoen euro, goed voor een nettowinst van 16 miljoen euro. De groep telt bijna 3.000 werknemers.

In oktober 2022 werd een eerste schikking tussen het transportbedrijf en het federaal parket verworpen. De rechtbank van eerste aanleg van Luik heeft nu gisteren de tweede schikking goedgekeurd. De schikking zet een punt achter de zaak-Jost, die in 2017 begon in de nasleep van een golf van controles in de Belgische transportsector. De ondernemer zat een maand in voorarrest in de cel en 240 van zijn vrachtwagens werden door justitie in beslag genomen.



Centraal in het gerechtelijk onderzoek, dat zich uitstrekte over de periode 2012-2016, stond het Roemeense Jost-filiaal Skiptrans. Volgens het gerecht een postbusbedrijf dat diende om sociale bijdragen in België te ontsnappen, volgens Jost een volwaardig en waterdicht onderdeel van zijn economisch transportmodel. Het parket spreekt over fraude, sociale dumping en mensenhandel. Volgens de vakbond CSC Transcom krijgen Roemeense of Slowaakse chauffeurs in dienst van Jost tussen de 550 en 650 euro uitbetaald per maand. Roland Jost verdedigde zich onder meer in enkele interviews. “Onze chauffeurs uit Oosterse landen krijgen tussen de 2.400 en 2.500 euro betaald. Wanneer ze aan het eind van de maand thuiskomen, hebben ze 1900 euro op zak. Stel je voor, wanneer ze terugkeren naar Roemenië, zijn zij de koningen!” aldus de ondernemer. In de schikking die werd afgesloten erkent Jost de inbreuken wel maar worden die na betaling van de schikking niet uitgestrekt tot zijn bedrijf. De 65-jarige Jost trad ondertussen terug als CEO van het bedrijf maar blijft wel voorzitter van de raad van bestuur.

De groep Jost is de derde grootste transporteur van België met ondertussen 1.700 vrachtwagens op de weg. Operationeel ligt het zwaartepunt van het bedrijf in de regio Luik. Juridisch is de groep verankerd in het Groot Hertogdom Luxemburg.