Hoe AB Inbev de stakingsgezinde arbeiders van Jupille inzet in de Amerikaanse economie

PVDA-PTB kopstuk Raoul Hedebouw laat zich graag zien bij sociale onrust in de brouwerij van Jupille. (Foto: Belga Image)

Hoe communiceert een multinational zoals de biergigant AB Inbev, mee in handen van de drie Rijkste Belgische families, wereldwijd? Op eigenzinnige harde wijze, zo blijkt. In de Verenigde Staten kondigt Anheuser-Bush, afgekort de AB van AB Inbev, een investeringsprogramma aan van 1 miljard dollar. Dat kadert in de inspanningen van de groep om de Amerikaanse economie terug op sporen te zetten na de corona pandemie. Binnen dat programma zullen vier Amerikaanse brouwerijen Stella Artois bier gaan produceren. Op die manier verliest Stella zijn status van ‘imported beer’ in de VS en wordt het een Amerikaans thuismerk. In eigen land verdwijnen daardoor in de brouwerij van het Waalse Jupille 29 vaste en 58 tijdelijke jobs. En daar draait AB Inbev niet te veel doekjes rond: er wordt te veel gestaakt in Jupille, dat brengt de continuïteit in gedrang.

Stella Artois wordt in de VS al langer gepromoot door Anheuser-Bush als een ‘premium beer’, een kwaliteitsbier. Elk jaar legt de biermultinational miljoenen dollar op tafel om reclame zendtijd te kopen tijdens de Super Bowl. Dit jaar werd daarvoor de Amerikaanse popster Lenny Kravitz ingehuurd. Een groot deel van die Stella wordt op vandaag gebrouwen in België en vertrekt van hieruit naar de Amerikaanse markt. Corona stuurde die distributielijnen danig in de war. AB Inbev combineert nu een aantal zaken.



Op de Amerikaanse hoofdzetel in Saint-Louis worden dit jaar nog een aantal afvullijnen voor Stella in flessen en in blik opgestart. In vier Amerikaanse brouwerijen van de groep, onder meer in Los Angeles, Newark en Jacksonville, wordt alles in gereedheid gebracht om zelf Stella te gaan brouwen. Er wordt een kleine 300 miljoen dollar geïnvesteerd in distributie binnen Noord-Amerika. Stella wordt daardoor een Amerikaans merk waarbij de geschiedenis van het bier vanuit marketing standpunt belangrijker is geworden dan de herkomst, België dus. Anheuser-Bush deed eerder hetzelfde al met het Duitse merk Becks en het Australische Foster. “Al meer dan 165 jaar speelt Anheuser-Busch een belangrijke rol in het versterken van de Amerikaanse economie, meer bepaald in de staat Missouri,” zegt de gouverneur Mike Parson die de Amerikaanse hoofdzetel van AB Inbev huisvest in Saint-Louis. Het etiket ‘Belgisch’ verzinkt in het niets tegenover het Amerikaans patriottisme. (Lees verder onder de foto)

Lenny Kravitz, dit jaar centraal in de Stella Artois publiciteit voor de Super Bowl.

Dan zou je denken dat die oefening in België iets delicater ligt, AB Inbev wordt tenslotte nog steeds gecontroleerd door drie van de Rijkste Belgische families, te weten de families Van Damme, de Spoelberch en de Mévius. Dat is dus niet zo. Er wordt te veel gestaakt in Jupille nabij Luik, luidt de duidelijke verklaring. De voorbije vier jaar werd in Jupille gecumuleerd één volle maand gestaakt. En dat botst met de productiecijfers van de groep. Wanneer de productiviteitscijfers beter zijn, kan een deel volume nog terugkeren naar Jupille, zo werd gisteren gezegd door de Belgische directie. Maar dan zullen in elk geval de Belgen hier op de thuismarkt alvast veel meer Stella moeten gaan drinken. De christelijke vakbond in Wallonië reageerde voorzichtig. Wie ontslagen wordt krijgt naast zijn ontslagpremie 36 maanden loon uitgekeerd. De socialistische vakbond beraadt zich nog. Met de hete communistische adem in hun nek van de PVDA-PTB is een nieuwe staking niet uitgesloten. In Jupille werken nu nog 760 mensen waarvan 150 tijdelijken.