NIEUW – Guido Dumarey fuseert 80 miljoen verlies bij Punch Motive weg

Guido Dumarey in 2014, in de toonzaal van zijn fabriek in Straatsburg. (Foto: Belga Image)

De ondernemer Guido Dumarey, momenteel vooral actief in de productie van automatische versnellingsbakken voor personenwagens, fuseert zijn oude holding Punch Motive met zijn nieuwe holding Punch Motive International. Punch Motive wordt daarbij gewaardeerd op 80 miljoen euro. Maar aangezien de vennootschap ook 80 miljoen overgedragen verlies meebrengt, blijft het eigen vermogen van Punch Motive International quasi gelijk op 392 miljoen euro. Het lijkt een beetje op hogere fiscale wiskunde, maar het sluit aan bij de voortvarende management stijl van Dumarey. De ondernemer stijgt in onze ranglijst van de 129ste naar de 62ste plaats.

Het overgedragen verlies van Punch Motive dateert van 2009 wanneer Dumarey met zijn toen nog beursgenoteerd bedrijf door zwaar weer ging na de bankencrisis van een jaar eerder. Hij moest op dat moment zijn grafische activiteiten afstoten en zich terugplooien op zijn automobiel activiteiten. Tegelijkertijd moest hij een kapitaalverhoging doorvoeren van 30 miljoen euro en zijn vastgoed redden via een fusie met de groep Accentis. De Nederlandse financier Gerard Cok kwam daarop tussen met 20 miljoen euro vers kapitaal. Achteraf leidde dat tot een lang aanslepend conflict tussen Dumarey en Cock, de man die fortuin en furore maakte in de sex industrie. Dat conflict werd pas bijgelegd eind 2017.



Dat alles belette Dumarey niet om ondertussen met zijn bedrijf Punch Powerglide, onderdeel van Punch Motive International, een nieuwe industriële basis uit te bouwen met de productie van automatische versnellingsbakken voor personenwagens. In 2019 werd zijn fabriek in Straatsburg met 30.000 m² uitgebreid. Vorig jaar nam hij het kenniscentrum voor verbrandingsmotoren van General Motors in Turijn over. Dit jaar bouwde hij die vestiging in Turijn uit met een afdeling voor de ontwikkeling van waterstofmotoren. Ondertussen werkt hij zijn vastgoedinvesteringen uit in de groep GML Estate.

Wie zo snel gaat, botst al eens. Dumarey bouwt zijn imperium uit onder zijn historische naam Punch. In 2010 verkocht hij zijn fabriek Punch Powertrain in Sint-Truiden, een producent van klassiek versnellingsbakken. Na de verkoop behield die de naam Punch Powertrain. Wanneer Dumarey in Straatsburg opnieuw versnellingsbakken begin te produceren onder de naam Punch Powerglide, stoot dat de fabriek in Sint-Truiden tegen de borst. In 2017 vroeg Punch Powertrain dan ook aan Dumarey om ‘Punch’ uit Punch Powerglide te schrappen. ‘De jongste jaren zagen we bij zakenpartners steeds meer verwarring. Men ging ervan uit dat het om dezelfde onderneming ging, of in elk geval om gelieerde ondernemingen. Die indruk willen we vermijden.’, zo zei Punch Powertrain vorig jaar in de Tijd. Ze vinden dat Dumarey bij de verkoop ook afstand gedaan heeft van zijn recht op de naam ‘Punch’ voor aandrijvingen en transmissies. Als tegenreactie dagvaardde Punch Powerglide Punch Powertrain om de merkenrechten van Punch Powertrain in de EU ongeldig te laten verklaren. In eerste aanleg kreeg Dumarey ongelijk. De zaak is nu hangende voor het hof van beroep in Antwerpen.