Eén van de bedrijven die sterk blootgesteld is aan de gevolgen van de oorlog in Oekraïne is de West-Vlaamse specialist in zware vrachtwagens Turbo’s Hoet met hoofdzetel in Hooglede. In Rusland exploiteert het bedrijf drie dealerships voor Daf vrachtwagens in Moskou, Smolensk en Sint-Petersburg. Daarnaast zijn er nog eens 8 Russische filialen waar zowel onderhoud van vrachtwagens gebeurt en waar onderdelen worden verdeeld. Daarnaast bezit Turbo’s Hoet een bedrijf in Wit-Rusland, waar het marktleider is in de verkoop van Ford vrachtwagens, in Molavië en in Lviv in Oekraïne. Die laatste stad is ook fysiek getroffen door de oorlog. Turbo’s Hoet haalde in 2021 een globale omzet van 620 miljoen euro. Het bedrijf is voor gelijke delen in handen van de familie Hoet en van Ackermans & van Haaren (AvH). Geen van beide aandeelhouders is momenteel bereid enige commentaar te geven over oorzaken en gevolg van het militaire conflict.
Turbo’s Hoet (TH) is sterk aanwezig in heel Oost-Europa met 46 dealers en servicepunten in Roemenië (12 vestigingen), Moldavië, Bulgarije (5), Rusland (11), Polen, Oekraïne en Wit-Rusland. Een eerder persbericht van het beursgenoteerde AvH leert dat Turbo’s Hoet Groep in 2021 een forse omzetstijging kende van 39% tot 620 miljoen euro. De Oost-Europese vrachtwagenmarkt speelde mee een belangrijke rol in die groei. In 2020 nam TH een participatie van 50 % in het Russische Turbo Terra Trucks, de enige Daf dealer in de regio van Sint-Petersburg. Naast Daf verkoopt TH ook Ford. In 2020 werden 423 nieuwe Fords in Rusland verkocht, een getal dat TH tegen dit jaar wou optrekken tot 1.000 voertuigen.
Al in 2014 moest TH afrekenen met de gevolgen van militaire spanningen in Oekraïne. In dat jaar werd Rusland geconfronteerd met een combinatie van dalende olieprijzen, militaire conflicten in Oekraïense en Europese handelssancties. Dat alles zorgde er voor dat de Russische roebel met meer dan 50 procent in waarde daalde. Het vertrouwen en de koopkracht van de Russische bevolking werd daardoor danig aangetast. De Russische markt van nieuwe bedrijfsvoertuigen kende in 2014 dan ook een terugval met maar liefst 65 procent.