Duitse Karstadt zet 16 Belgische Inno winkels in de etalage (na 32 miljoen euro verlies)

(Foto: Inno)

De distributiecrisis in België zet zich door. Nu maakt de Duitse groep Galeria Karstadt Kaufhof bekend dat het zijn 16 Belgische Inno warenhuizen te koop zet. Vorig jaar jaar trok die Belgische Inno dochter zich uit de verliescijfers maar de twee jaar daarvoor bedroeg het gecumuleerd verlies 32 miljoen euro. Bij Inno werken in België 300 voltijdse en 600 deeltijdse werknemers. Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof zocht eerder al bescherming tegen zijn schuldeisers. Eind mei van dit jaar werd die bescherming opgeheven nadat de groep bekend maakte één derde van zijn 129 Duitse vestigingen te sluiten. De verkoop van de Belgische vestigingen moet minstens 50 miljoen euro opbrengen.

De 16 Inno grootwarenhuizen situeren zich in Ukkel, Antwerpen, Gent, Oostende, Charleroi, Schoten, Hasselt, Leuven, Geldenaken, Brussel (Louise), Brussel (Nieuwstraat), Luik, Brugge, Woluwe, Waasland en Namen. Samen waren die winkels vorig jaar goed voor een omzet van 285 miljoen euro tegenover 231 miljoen het jaar daarvoor. Na de verliescijfers kon vorig jaar een winst worden geboekt van 2 miljoen euro. Ook vorig jaar werd de renovatie afgewerkt van de winkels in Leuven, Luik en Waasland en werd de lancering gestart van renovatiewerken aan de winkels in Brussel Louise en Brussel Nieuwstraat. Op financieel vlak kon het bedrijf zijn uitstaande leningen bij Belfius en het Duitse moederhuis bestendigen.



Met de beslissing van Karstadt zet de crisis in de distributiesector zich verder. Zo moest de Frans-Belgische distributiefamilie Bouriez na zijn Roemeense ook zijn 175 Franse winkels verkopen aan Carrefour. De familie worstelt al jaren met haar verlieslatende distributeur Louis Delhaize, de holding boven alle winkels. Eind vorig jaar pompte Bouriez met Louis Delhaize nog 47 miljoen euro vers kapitaal in haar Belgische dochter Delfipar. Via Delfipar dekte de familie jarenlang de operationele verliezen van haar vier Belgische distributiegroepen Delfood, Cora, Match en Profi. In 2022 liep het verlies van Delfipar op tot een indrukwekkende 92 miljoen euro.

De distributeur Colruyt, in handen van de gelijknamige familie, koopt alvast 57 van de 80 Belgische supermarkten van de ketens Match en Smatch over van de groep Louis Delhaize. In 2019 sloten Match en Smatch al 15 winkels. De coronacrisis zorgde voor een tijdelijke heropflakkering, maar de afgelopen jaren werden telkens met verlies afgesloten. Colruyt maakte de aankoop bekend nadat het zelf fors herstructureerde in zijn eigen groep, een operatie die gedeeltelijk werd betaald met de verkoop van haar belangen in de windenergie op zee. Zijn concurrent Delhaize, niet verbonden met de gelijknamige Louis Delhaize maar in handen van het Nederlandse Ahold, vormt zichzelf dan weer om in een groothandelaar en verzelfstandigt zijn 128 Belgische winkels.