Marc Coucke en Yvan Vindevogel: verkopers van gin (onder meer)

 

Yvan Vindevogel (Foto: RV)

Er zijn ongetwijfeld evenveel verschillen als gelijkenissen te vinden tussen Yvan Vindevogel en Marc Coucke. Wij houden het hier even op de gelijkenissen. Beiden studeerden, samen, voor apotheker. Beiden liggen aan de basis van het bedrijf Omega Pharma, Vindevogel voorop. Bij beiden zit verkopen hen in het bloed. Desnoods van deur tot deur. En beiden hebben een eigen gin ontwikkeld. Die ze dan ook met hardnekkigheid aan de man en vrouw brengen. Vindevogel situeert zijn gin in de apotheek, Coucke die van hem in Durbuy en de Ardennen. Nu komt Vindevogel met een niet alcoholische versie van zijn gin op de markt. Met een daarbij horend verhaal. De investeerder drinkt zelf zo goed als geen alcohol, dus moest er een alcoholvrije versie volgen. Van Coucke daarentegen is geweten dat hij graag een glas goede wijn degusteert. Een niet-alcoholische versie van zijn gin zal dus wellicht wat langer op zich laten wachten.



De gin van Marc Coucke luistert naar de naam ‘La petite merveille’, niet toevallig dezelfde naam als zijn beleveniscentrum in ‘zijn’ Ardeense stad Durbuy. Met een stoere hertenkop als logo. Vindevogel zocht het dichter bij huis en verankerde zijn gin ‘Copperhead’ in de farmacie, met een logo dat lijkt op het logo van de apotheek. Beiden verkopen hun eigen verhaal. Coucke laat zich exclusief interviewen door Het Laatste Nieuws op voorwaarde dat die een panoramische foto publiceren van Durbuy, met Marc op de voorgrond. Vindevogel spreekt enkel over zijn business, niet over zichzelf. Dat blijkt nog eens nu hij zijn niet alcoholische gin presenteert. “Weinigen zijn hiervan op de hoogte, maar ik drink zelf amper alcohol.”, zo zegt hij in een persbericht. “Ik was dus al langer op zoek naar een alcoholvrij alternatief voor de Copperhead Gin. We wilden echter geen flauw afkooksel van een gin op de markt brengen, dat niet veel meer om het lijf heeft dan water met een smaakje. Twee jaar lang hebben we ons verdiept in innovatieve brouwprocessen om de perfecte Non-Alcoholic te kunnen serveren.” (Lees verder onder de foto)

Marc Coucke (Foto: RV)

Na zijn legerdienst startte Vindevogel Omega Pharma op, samen met zijn collega-apotheker Frank Degeyter. “Voordien was ik alleen begonnen met shampoos maken.” vertelde hij daarover. “De shampoobusiness werd later geïntegreerd in Omega Pharma en Marc Coucke trad toe als aandeelhouder. We produceerden zelf shampoos en verkochten ze in bidons van vijf liter. De apothekers vulden die af en kleefden er hun eigen naam op. Vergeleken met merkshampoos hadden ze vijf keer zoveel marge.” Wanneer er een Nederlands overnamebod kwam op Omega Pharma verkoos Vindevogel te verkopen, Coucke niet. Dus kocht Coucke zijn partner uit. Later zal Coucke Omega Pharma voor veel geld verkopen aan het Amerikaanse Perrigo, een deal die tot op vandaag in arbitrage wordt aangevochten.

Daar ligt wellicht het grootste verschil tussen Vindevogel en Coucke. Na de verkoop van zijn aandeel in Omega startte Vindevogel met een nieuw bedrijf, het huidige Vision Healthcare. Daar is hij tot op vandaag nog CEO van. Vindevogel wil Vision Healthcare uitbouwen tot een tweede Omega Pharma en zocht daarvoor externe financiers. Marc Coucke daarentegen verkoos de optie om na zijn verkoop van Omega Pharma enkel nog op te treden als investeerder. Er zit een groot verschil tussen beide keuzes. Vindevogel kan en moet op zijn managementkracht verder. In de marge kan hij investeren in wat hij plezant vindt: gin en een dansfestival op een ferryschip. Marc Coucke is bijna volledig afhankelijk van de return die hij haalt uit de investeringen in bedrijven waar andere mensen het management in handen hebben.