MEDIA – Gert en Hans willen radio maken (ten koste van Mediahuis)

Gert Verhulst en Hans Bourlon (Foto: Belga Images)

Radiofrequenties zijn een gegeerd goed. Omdat ze schaars zijn. Het spectrum van radiofrequenties is beperkt. Zo is er in Vlaanderen naast de openbare omroep VRT slechts plaats voor 3 commerciële radio omroepen met landelijk bereik. Moment zijn dat twee zenders van de mediareus DPG van Christian Van Thillo, met name Qmusic en Joe. De derde omroep is Nostalgie, in handen van Mediahuis met Thomas Leysen als referentielaandeelhouder. Onder Europese druk organiseert de Vlaamse regering een zogenaamde beauty contest om die frequenties opnieuw toe te wijzen. Daarbij is er slechts één nieuwe kandidaat komen opdagen: Studio 100, de kinderentertainmentgroep van Hans Bourlon en Gert Verhulst. Die mikt wellicht op het frequentiepakket van Nostalgie. Studio 100 wil een muziekgedreven actualiteitszender voor volwassenen, kwestie van minder afhankelijk te zijn van de kindermarkt. Geviseerde doelmarkt: de luisteraar van Radio 1. De winnaar: Christian Van Thillo.

Het toekennen van radiofrequenties is altijd een politiek geladen project. De druk van de grote mediagroepen is zeer sterk. Liefst had de Vlaamse minister van Media Benjamin Dalle niets gedaan en de situatie gelaten voor wat ze was. Maar Europa laat dat niet toe. Er moet concurrentie zijn. Dus een schoonheidswedstrijd. Wie deelneemt moet meteen ook zeggen welk pakket frequenties ze wil krijgen. De drie bestaande omroepen vragen een verlenging van hun radiolicenties. Alles laat uitschijnen dat de enige nieuwe kandidaat Studio 100 mikt op de het pakket van Nostalgie. De banden tussen Studio 100 en DPG zijn sterk, operationeel en met als symbool wellicht het feit dat Koen Clement, oud vertrouweling van Christian Van Thillo, voorzitter is van het entertainmentbedrijf. Met Studio 100 in de arena te jagen, lijkt alles in elkaar te passen voor Christian Van Thillo.



Die laatste beukt al jaren in op de VRT radiomarkt. Qmusic en Joe presteren daarbij sterk en vreten aan het marktaandeel van zowat alle VRT zenders, Radio 2 voorop. Wanneer Studio 100 het pakket wil van Nostalgie schakelt het meteen een commerciële concurrent uit voor DPG. Studio 100 wil een nieuwe markt aanboren, die van van de volwassenen. Een nieuw coronadrama waarbij pretparken voor kinderen gesloten worden, willen Hans Bourlon en Gert Verhulst niet meer lijdzaam meemaken. Ze gaan nieuwsradio maken voor volwassenen. En mikken dus op de markt van de Radio 1 luisteraar, precies die markt die DPG minder bereikt met Qmusic en Joe. Wellicht zal Studio 100 wanneer het zijn licentie binnenhaalt, gaan samenwerken met telecom operator Telenet. Die trok zich met zijn SBS TV omroepen terug uit de radiostrijd. Maar het wil nog steeds radio maken, zo klinkt het. Telenet en DPG versterkten hun samenwerkingsbanden door samen de TV streamingdienst Streamz op te zetten. Voor Telenet is de huidige situatie een goede positie. Het hoeft geen politieke druk uit te oefenen, en dus geen politieke risico’s te nemen en krijgt toch toegang tot de radiomarkt. Wanneer Studio 100 het niet haalt, kan Telenet nog steeds proberen aan te sluiten bij Mediahuis en Nostalgie. (Lees verder onder de foto)

Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V). (Foto: Belga Images)

De weegschaal ziet er dus als volgt uit: aan de ene kant Christian Van Thillo (Het Laatste Nieuws, HLN, VTM), Hans Bourlon en Gert Verhulst (K3, Plopsaland) en John Porter (Telenet), aan de andere kant Thomas Leysen (De Standaard, Het Nieuwsblad). De CD&V minister Benjamin Dalle mag de uitslag bekend maken.