
Wanneer corona vorig jaar het vertrouwen van de ondernemers onderuit haalde, was dat onmiddellijk af te leiden uit de investeringen in zwaar materiaal. Zo zakte de registratie van nieuwe vrachtwagens boven de 16 ton in Europa met bijna 30 % tegenover 2019, van 316.000 naar 226.000 registraties. In België daalde de markt van de zware bedrijfsvoertuigen zelfs met 38 %. Toch kon Turbo’s Hoet, specialist in zware vrachtwagens met Daf voorop, standhouden. De omzet kreeg een klap van 25 % om te dalen van 602 naar 447 miljoen euro. Toch kon de nettowinst zich handhaven op 7 miljoen euro tegenover 9,9 miljoen euro in 2019. Die winst werd mee gedrukt met wisselkoersverliezen van 2,8 miljoen euro in Wit-Rusland waar Turbo’s Hoet met Daf 33 % van de markt controleert. De vrachtwagenspecialist is voor gelijke delen in handen van de familie Hoet en de holding Ackermans & van Haren.