De mediasector vecht momenteel een paradoxale strijd met zichzelf uit. In deze tijden van corona is de nieuwshonger bij de bevolking nog nooit zo groot geweest. Met name de VRT surft mee op deze golf. De kijkcijfers van het nieuws van de openbare omroep halen in het weekend 1,5 miljoen kijkers tegenover minder dan één miljoen in gewone tijden. Ook het VTM nieuws scoort goed, net als digitale nieuwsmedia. De bevolking hunkert naar informatie. Maar tegelijkertijd voeren grote mediagroepen zoals DPG Media en Roularta tijdelijke werkloosheid in. En een aantal print media zoals De Streekkrant en Metro hebben hun publicatie stop gezet. Naast een aantal structurele uitdagingen is er ook een inhoudelijk uitdaging. Hoe vul je elke dag pakweg 7 pagina’s nieuws over hetzelfde? Met corona gebeurt er immers niets meer op straat. Er is geen sport, geen evenementen. Geen nieuws dus. Binnenkort gaan journalisten elkaar interviewen over het feit of ze al dan niet corona hebben.
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.